Ας ιδιωτικοποιηθούν τα πάντα, ας ιδιωτικοποιηθεί η θάλασσα και ο ουρανός, ας ιδιωτικοποιηθεί το νερό και ο αέρας, ας ιδιωτικοποιηθεί η Δικαιοσύνη και ο Νόμος, ας ιδιωτικοποιηθεί και το περαστικό σύννεφο, ας ιδιωτικοποιηθεί το όνειρο, ειδικά στην περίπτωση που γίνεται την ημέρα και με τα μάτια ανοιχτά. Και σαν κορωνίδα όλων των ιδιωτικοποιήσεων, ιδιωτικοποιήστε τα Κράτη, παραδώστε επιτέλους την εκμετάλλευση υμών των ιδίων σε εταιρίες του ιδιωτικού τομέα με διεθνή διαγωνισμό. Διότι εκεί ακριβώς βρίσκεται η σωτηρία του κόσμου… Και μια και μπήκατε στον κόπο, ιδιωτικοποιήστε στο φινάλε και την πουτάνα την μάνα που σας γέννησε.

Ζοζέ Σαραμάγκου

27.3.12

Ανωφέλειες..

Φκαίνουμεν που το σούπερμάρκετ. Επήαμεν τάχα για τα ψώνια της βδομάδας. Κόστος ψουμνίσματος 39 ευρώ. Επιάσαμεν φρούτα, λαχανικά, νερά, γάλατα τζαι άλλα γαλακτοκομικά...τούτα.

Έξω που το σούπερμάρκετ θκυό τσιγγάνες. Η μια ακολουθεί μας ζητώντας λεφτά. Εμείς περπατούμεν κανονικά προς το αυτοκίνητο χωρίς να διούμεν σημασία. Στέκεται τζαι περιμένει  να βάλουμεν τες τσιάντες μες το αυτοκίνητο. Τζαι ζητά μας να πάρει το καρροτσούιν στη θέση του, για να πιάει τα 50 σεντς που βάλλεις για να το ξεμπλοκάρεις που την αλυσίδα...εγώ απαντώ με αναίτιο θυμό ένα ΌΙ τζαι φέφκει...

Μπαίνουμε μες το αυτοκίνητο τζαι εμένα τα νεύρα μου μάλλον εν τεντωμένα, διότι φωνάζω.
"εν θα φορτωθώ εγώ τες ενοχές που την ανυπαρξία κοινωνικής πρόνοιας!! τζαι τι γυρέφκει τούτη δαμέ; γιατί έννε πόξω που τη βουλή να φωνάζει; γιατί έρκεται δαμέ να παρακαλά τον καθένα σαν εμένα να πιάει 50 σεντς;;; γιατί δηλαδή πρέπει να εν δική μου ευθύνη που έν έδωκα ούτε 50 ευρώ για το ψούμνισμα της εφτομάδας τζαι πρέπει να νοιώθω ένοχη; τι καρτερά ο κόσμος δηλαδή; ότι εν να την φκάλουμεν με τη ζηθκιανιά;"...

ατυχία για τα νεύρα μου...γιατί μιαν ώρα πριν, ήσιε με πιάσει ο οίστρος τζαι εξιστόρουν τες εμπειρίες μου που την πρώτη μου επίσκεψη στην σοβιετία, όταν ήμουν 13 χρονών. είχα μείνει θκυό ολόκληρους μήνες τότε...(εν τζαι εν τυχαία κάποια πράματα για το πως εξελίσσουνται στη μετέπειτα μας ζωή...)

έλεα λοιπόν στον συνομιλητή μου, πως η πρώτη μου τζείνη εμπειρία άφησε μου κάποιες εντυπώσεις όι αμιγώς πολιτικές αλλά εντυπώσεις που μπορεί να έσιει μια δεκατριάχρονη, χωρίς πολιτική αντίληψη, που την επαφή της κυρίως με συνομίληκους της.

ποιά πράματα μου είχαν κάμει εντύπωση. θκυό κυρίως πράματα. πρώτο το γεγονός πως οι συνομίληκοι μου είχαν "κοινωνική υπόσταση". θέλω να πω, πως εν υπήρχε πουθενά σε αυτό που ήταν, η υποψία πως ήταν ο γιός του τάδε ή η κόρη του τάδε, ή ότι οι πολλές δεξιότητες ή ενδιαφέροντα που είχαν για την ηλικία τους, ήταν αποτέλεσμα μιας κατ΄εξαίρεση παιδείας. εννοώ πως που τα δεκατρία τους εμπορούσαν να σταθούν κοινωνικά σαν "ανεξάρτητοι", είχαν τούτον που λέμε "δική τους προσωπικότητα". ήταν "κάποιοι" μες την ομάδα, ο καθένας κάποιος ξεχωριστός.

εν εκουβαλούσαν το στίγμα της οικογένειας ή την μαμμοθρεφτίαση στη συμπεριφορά τους.
ήταν εξαιρετικά δραστήριοι, τζαι ας πω κοινωνικά ώριμοι στα δικά μου τα μάθκια. πέραν που έξυπνοι..

το δεύτερο ήταν πως όσοι ήταν γύρω στα 15 είχαν ελεύθερες σεξουαλικές σχέσεις - κάτι που στα δικά μου μάθκια τότε ήταν ένα ψιλοσιόκ, που να μιλήσεις για σεξ στα 15 στον Κάψαλο της Λεμεσού τότε - ήταν κάτι εντελώς αυτονόητο τζαι φυσικό το οποίο εγίνετουν μακρυά που τα βλέμματα των ενηλίκων βέβαια, κρυφά τες νύχτες που εππηδούσαμεν που τα παράθυρα τζαι εβρισκούμαστεν στην παραλία της μαύρης θάλασσας τα ζεφκαρούθκια...

οπότε η πρώτη μου ας πούμε "ώριμη" σχέση, εν εννοώ σεξουαλική αλλά σχέση, έγινε τότε, με ένα μιτσήν που το Μπακού θυμούμαι που ήταν ανερχόμενο αστέρι τζαι της μάππας αλλά τζαι ο καλύτερος πιανίστας της παρέας ταυτόχρονα...άπαιχτος συνδιασμός εν το συζητώ!

εν τζαι πως με έπιαεν μια ξαφνική διάθεση να λαλώ ιστορίες για μένα. απλά τζαι το πρώτο τζαι το δεύτερο για τον τρόπο που αντιλαμβάνομαι σήμερα τα πράματα, θεωρώ τα πολλά ενδεικτικά στοιχεία, με τα οποία κρίνω ένα κοινωνικό περιβάλλον ή ας το πω έτσι, τα καλά ή τα κακά ενός συστήματος.

δηλαδή το δικαίωμα να είσαι που μιτσής ανεξάρτητος που τον προσδιορισμό του αίματος της οικογένειας, τζαι το να έσιεις σε νεαρή ηλικία απενοχοποιημένη τζαι φυσική σχέση με το σώμα σου.

εσκέφτουμουν λοιπόν, πως το ζήτημα του ατομικισμού στες δυτικές κοινωνίες, μπορείς να το εξιχνιάσεις, μέσα που πολλά κοινωνικά πρίσματα ακόμα τζαι που την ζωή των εφήβων.

το γεγονός ότι τονίζουμεν τόσο πολλά τη σημασία της οικογένειας στες χώρες μας, ή την αγάπη στη οικογένεια ή την αλληλεγγύη, στην πραγματικότητα αυτό που πιστοποιεί είναι πως ο άνθρωπος σε κάθε ηλικία εν απόλυτα εξαρτώμενος που θκυο πλάσματα που τον εφέραν στον κόσμο, για το αν θα έσιει φροντίδα, μόρφωση, ενδιαφέροντα, ψυχικά προβλήματα, παρόν ή μέλλον.
ύστερα, την δικαιοδοσία για την "επιβίωση" κληρονομά την το αφεντικό. δηλαδή αν σε απολύσει το αφεντικό σου, τζαι είσαι τζαι ορφανός, εν έσιεις που τον ήλιο μοίρα!

κάποτε διερωτούμαι, που ακριβώς εκόλλησεν ο εγκέφαλος της ανθρωπότητας, τζαι κάθεται σαν ημιπαράλυτη τζαι σπαταλά την ζωή της, γενιά την γενιά, χωρίς να μπορεί όι μόνο να καταλάβει τα απολύτως απαραίτητα τζαι αυτονόητα, αλλά να τα διαστρεβλώνει τζαι πουπάνω.

ας πούμε για παράδειγμα, ένας σημερινός της ηλικίας μου, που το παίζει τζαι σούπερ ουάου ελεύθερος μπορεί να κάθεται να σου λαλεί ένα κάρο μαλακίες για το ότι η προστασία σου ως εργαζομένου μέσα που τον συνδικαλισμό, εν σου χρειάζεται...οι συντεχνίες λαλεί σου εν περιττές, τζαι το κράτος εν περιττό...

ο σούπερ ουάου ελεύθερος κυπραίος, εν καταλάβει ότι το να εν εξαρτώμενος που το αν η μάνα του θέλει να του μεγαλώσει το κοπελλούιν... ή το αν εξαρτάται που το αν ο μάστρος του φκάλλει αρκετά πάνω στη ράσιη του για να το πλερώσει, τούτον εν ένδειξη ότι ο ίδιος εν αλυσοδεμμένος για ούλλην του τη ζωή που εκατόν πάντες...είμαι ελεύθερος λαλεί σου...καλά εσένα εν σε ενοχλεί ότι εν υπάρχει καμιά πρόνοια που να σου προσφέρει ας πούμε την εγγύηση ότι το κοπελλούιν σου ως τα δεκαοκτώ του μπορεί να μεγαλώσει με καλύτερες προδιαγραφές τζαι ταυτόχρονα να μεν εν εγκλωβισμένο που τριών μηνών έσσω της μανας του ή της γιαγιάς του όπως το ακοινώνητο τζαι το καθυστερημένο;

Πρέπει να κάθεσαι να φκάλλεις ένα σωρό θεωρίες μαλακίες για την αξία της οικογένειας για να κάμεις το κοπελλουιν σου τζαι κοινωνικά τζαι μορφωτικά μισοδότζιην επειδή εσέναν ο νους σου εν γεμάτος ηλιθιότητες για την ελευθερίαν ημίσιη μου; Ήντα ελευθερία ένι δηλαδή ως τα 15 του να ξέρει ούλλα τα βραζιλιάνικα πόξω, ούλλα τα τραούθκια της παπαρίζου πόξω, να μεν ηξέρει σχεδόν τίποτε ολοκληρωμένα, να μεν εσιει άποψη για έναν εκατομμύριο πράματα, να νομίζει ότι εν πουτανιά να κάμνει σεξ, αλλά να φέρνει καλούς βαθμούς που το σχολείο τζαι να πίννει τζαι καμιάν μπύραν για να κορτώνει ο παπάς του ότι έκαμεν τον γιόν;
(που εν η καλύτερη περίπτωση, διότι αν είσαι κόρη, η αζούλα που θα φάεις που τον παπάν για το πότε εν να κάμεις σεξ, μπορεί να σου κάτσει τζαι τρία χρόνια στην ψυχανάλυση επί 50 ευρώ η επίσκεψη, λοαρκάστε)

εντέλει τουτη ούλλη η θεωρία για το πώς έσιει ένας άνθρωπος ακέραια την ατομικότητα, με ποιούς τρόπους την δομεί τούντην ατομικότητα, πόθεν ακριβώς φκαίνει; που το να είσαι εξαρτώμενος που το αν η μάνα σου εκαλοπέρασεν στα νειάτα της τζαι εν θα φκάλλει τα απωθημένα της πάνω σου, τζαι που το ήντα κέφκια έσιει ο μάστρος σου να σου κάμνει τα νεύρα ττελλούθκια; ωραία ατομικότητα, α!

οπότε εσύ που ήρτες τζαι ζηθκιανέφκεις γιατί εν πάεις κυρία μου να γραφτείς σε καμιάν συντεχνία; γιατί εν πάεις πόξω που την βουλή; γιατί κάθεσαι τζαι βουράς την κάθε ασκήσιμη κυπραία να σου δώκει 50 σεντς;

τζαι τούτες ούλλες οι μαλακίες για την ελευθερία ήνταμπου ένουσιν; ποιάν ελευθερία; να είσαι κόλοκος ως που να πεθάνεις τζαι να πλερώνεις τόκους; άσιοηλέ ρε πουλίν πετάμενο της ελευθερίας!

ξα να κάθεσαι ούλλη μέρα όπως τον χάχα με την οικογένεια βαδούμενος ως που να πεθάνεις με τρία πλάσματα; αλλά πας σε κάλους καναπέδες! ε καλά σιόρ, εν ελευθερία τούτη; ξα εν πιο κάτω που τον γουμά με τες όρνιθες; χάι κλας γουμάς με τες όρνιθες...

23 σχόλια:

  1. Αλαλος! (για να μεν αντιγράψω τον νέο) ...)) Χ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κα-τα-πλη-κτι-κό. Θκιαβάζω σε τζιαι θυμούμαι τες συζητήσεις μας.

    Γιρλάντα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ελευθερια εινα να μπορεις να καθορισεις εσυ την πορεια της ζωης σου και να μπορεις να συμμετεχεις ισοτιμα στην κοινωνια. ΤΕλωσπαντων, αλλο μου εκανε εντυπωση, και θα ηθελα να το μιλησουμε, αν εχεις ορεξη, Δυσδαιμονα.

    Οι τσιγγανοι, εν ενει εθνικιστες; Θεωρω οτι ο τροπος ζωης τους ειναι πολυ κοντα στις αρχες του Ιων Δραγουμη (Ζητω το εθνος, κρατω το κρατος). Θεωρω αηδιαστικο που καθοριζουνε τοσο αυστηρα την πορεια των παιδιων τους, παντρευονται μεταξυ τους, ακολουθανε τα δικα τους ηθη και εθιμα και τα ακολουθουνε με ευλαβια......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Φίλε ανώνυμε, θα σε απογοητεύσω.

    Θα ήμουν εντελώς ασόβαρη αν προσπαθούσαν να κατεβάσω που τον νου μου υποθέσεις για τους τσιγγάνους, εφόσον δεν έχω την παραμικρή ιδέα για την ιστορία τους, την πορεία τους και τους κοινωνικούς όρους που καθόρισαν την συμπεριφορά που περιγράφεις και το κατά πόσον αποτελεί ενα γενικό κανόνα αυτή η συμπεριφορά.

    Δυστυχώς το μόνο που με ασφάλεια γνωρίζω είναι ότι λατρέφκω τες μουσικές τους.
    Και επίσης ότι θυμούμαι κάποτε στη λεμεσό που υπήρχαν πολλοί τσιγγάνοι οι οποίοι ήταν μόνιμα σπίτι μας τζαι ετρώαν όπως τζαι στα γειτονικά σπίθκια...τίποτε άλλο. Απολογούμαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. DIS

    Ένα από τα καλύτερα ΣΟΥ! Είσαι σε μεγάλη φόρμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Είσαστεν πολλά καλοί μαζί μου ούλλοι νομίζω! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "...τζαι η δική σου οπτική τζαι κριτική φαινεται μου καποτε πολλα 'γεωγραφιοκρατουμενη' οσον αφορα τζαι το τι ειναι η αριστερα τζαι το τι θελεις εσυ, η εγω ή εμεις σαν κυπραιοι για παρακατω..."

    "...εσκέφτουμουν λοιπόν, πως το ζήτημα του ατομικισμού στες δυτικές κοινωνίες, ..."

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. υπέροχο, αρέσκουν μου τα βιογραφικά σου με πολιτικοφιλοσοφικές επεκτάσεις πάντα.

    θα σταθώ στο θέμαν του γουμά επειδή εν το αντικείμενο που με απασχολεί τις τελευταίες μέρες: άμα οι όρνιθες ζουν σε έναν απεριόριστον αναλογικά με το μέγεθός τους χώρον, αποφασίζουν μόνες τους πότε θα φαν, να πιουν, να σιέσουν, να τζοιμηθούν, άμα εν ασφαλισμένες που εχθρούς τζαι εν θα τες σφάξει κανένας τότε γιατί εν φυλακισμένες; τι άλλο μπορούν να ζητήσουν; αφού εν θα υπήρχαν καν σε τούτον τον κόσμον αν δεν υπήρχε το σύστημα παραγωγής αυγών. ναν τζαι ευχαριστημένες νομίζω :)

    δηλαδή υπάρχει πλήρης ελευθερία επιτέλους; και αν υπάρχει θέλουμεν την;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Mouflon

    μεσα στο μυαλό μου έχω παααρα πολλές εικόνες που ανθρώπους κάθε "εμφάνισης" που εν μες τες λαϊκές αγορές τζαι πουλουν τζαι του πουλιού το γάλα...έχω τες εικόνες, τες μυρωθκιές, τα χρώματα, τους γεμάτους πάγκους, την ποικιλία, την απορία για το τι εν το ένα τζαι τι το άλλο, που "αγνωστα" εδέσματα...κ.λ.π

    εν μια πλαθκιά γεωγραφία τουτη...επιμένω στην εικονα της λαϊκής αγοράς, με τους αγρότες τζαι τους γεωργούς που πουλούν τα πράματα τους - ενώ πίννουν τζαι καμιάν πιννιαν...ή στο χορτάτο μάτι τζαι στο χορτάτο στομάσιη που την ποικιλία τζαι την ευχαρίστηση που έπαιρνα για τα ψώνια μου τζαι τες γνωριμίες μου με ανθρωπους...λαλώ σου το εσένα γιατί νομίζω εν μια εικόνα που θα σου άρεσκεν...

    παραδέχομαι πως στην συγκεκριμένη γεωγραφία...εν εβρισκα καταναλωτικούς Ναούς τύπου Καρφούρ τζαι Άλφα Μέγκα, έβρισκα όμως καλλιέργειες, χρώματα, αρώματα, φτήνια, γεμάτο μάτι τζαι γεμάτο στομάσιη...όποτε ήθελα...σε πολυχρωμία ανθρώπων τζαι γεύσεων...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Νίκο υπάρχει πιο λλιη σκλαβιά ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ!!

    Αν την θέλουμεν εν ενα δυσκολο ερώτημα...νομίζω εν την θέλουμεν...το μεγαλύτερο πρόβλημα μας εν ότι οι επιθυμίες μας εν διαβρωμένες....τζαι επειδή τζαι η παιδεία εν μαλλον αντιπαιδαγωγικη, μάλλον ειμαστε σε ενα αυτοκαταστροφικό ύπνο...

    εν νομίζω πως την θέλουμε την ελευθερία...θα ήταν σχεδόν ουτοπικό όνειρο να σκεφτώ τι ωραία θα ήταν να την εθέλαμε..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Για κάποιους προυποθεση ελευθερίας είναι: να μπορουν να πήαίνουν στους Ναούς της Κατανάλωσης - εννε δική μου έκφραση, εν κλεμμένη - τζαι να ζουν σε κράτη που όι μόνον εν τους παρέχουν τίποτε, αλλά να προβάλλουν τζαι ως μέγιστη ελεύθερία να τους παρασχεθούν τα ψίχουλα...να μεν σας πω ότι προβάλλου ως μεγιστη ελευθερία να μεν τους παρέχεται τίποτε!!

    ας πούμεν οι καλαμαραες...σόρυ αδέλφια...εν σε τεθκοιο βαθμό σε ύπνωση, που τους καταγαμ...τζαι ακόμα μάχουνται πως το προβλημα τους εν "η παραμονή στην ευρωπαική οικογένεια!!"....πως λέμε η βία στην οικογένεια νομιμοποιημένη με βούλλα!!!

    Για κάποιους άλλους προυποθεση ελευθερίας είναι:

    να έχουν απεριόριστο δικαίωμα να μεν πεινούν, να μεν κρυώνουν, να μεν πεθανίσκουν που αρρώσκιες απροστάτευτοι, να μεν τους εξευτελίζει κανένας για μιαν δόση 200 ευρώ ούτε...για 50 σεντς...

    να έχουν απεριόριστη πρόσβαση στη μόρφωση: που νου μηνού ως 100 χρονών, να μπορούν οι ίδιοι τζαι τα μωρά τους να μάθουν κινέζικα, γαλλικά, ιταλικά, τένις, αρπα, χορό, κομπιουτερς, ζωγραφική, βιολοντσέλλο,φιλοσοφία, μπαλέττο, μάππα, χόκευ, κηπουρική, εναλλαχτική ιατρική τζαι βοτανολογία, πυρηνική φυσική ή ότι άλλο κόψει ο νους τους χωρίς να πλερώσουν σεντ τζαι χωρίς να πρεπει να ένι οι γιουες του σιακόλα για να έχουν εγκαταστάσεις τύπου Χιλτόνια αλλά το Χιλτόνια να εν για ούλλους!!

    ...τζαι να μεν έχουν τον κάθε κόλοκο να τους παριστάνει τον πανσοφο δάσκαλο. Δάσκαλος να εν τζείνος που εν εσιει μονοπώλειο στη γνωση, επειδή πιαννει 4000 ευρώ για να θκιαβαζει, τζαι να μαθαίνει....δασκαλος να εν ο καθένας για τον άλλο. Ελευθερία και δωρεάν παιδεία, αλλά υψηλών κόστων τζαι προδιαγραφών δωρεάν παιδεία, όι θκυο εθνικιστικά βιβλία ιστορίας, εν η αληθινή άμυλλα για την αναπτυξη των επιστημών....όι ο κάθε κόλοκος που επιαεν ενα δίπλωπα πριν τες φασαρίες...

    να έχουν απεριόριστη πρόσβαση στες πληροφορίες: να βρίσκουν ότι θέλουν να θκιαβάσουν, να πληροφοριθούν, να διερωτηθούν να αναπτυχθούν.

    να μπορούν καθε κυριακή να παένουν στο μοναστηρι της επιλογής τους γιατί έτσι γουστάρουν τζαι αρέσκει τους, να περάσουν την ώρα τους χωρίς να έσιει κανένας παπάς το πολιτικό δικαίωμα να εν ζαμπλουτος τζαι κράτος εν κράτη.

    να μπορούν να παντρεφτουν ή να μεν παντρεφτούν, να εν γκέι, να μεν εν γκέι, να εν αμφί, να έχουν όποια σχέση θέλουν με όποιο θέλουν.

    να μπορούν να κυκλοφορούν ανενόχλητοι ως τες πέντε το πρωί χωρίς να κινδυνεύει η ζωή τους.

    να έχουν τες υλικές προυποθέσεις, για να μπορούν να ασχοληθούν με το Είναι τους...να διερωτηθούν, να γράψουν, να προσπαθήσουν για ένα καλύτερο μέλλον...το οποίο πάντα θα παραμένει μια επιθυμία προς πραγματοποίηση...

    τούτα εν οι βασικές ελευθερίες, όταν η ανθρωποτητα θα κάμει το βημα που την προϊστορία για την αναζήτηση της πραγματικής ανθρωπινης ιστορίας.

    τουτα εν η αρχή της ελευθερίας..χωρίς τουτα εν θα ανοίξει ο δρομος για την ανθρωπινη χειραφέτηση..

    τζαι τουτα ΕΝ ΓΙΝΟΥΝΤΑΙ άμα ο καθένας θεωρεί ως ελευθερία το δικαίωμα στην ιδιοκτησία του προσωπικού του γουμά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Θα σας πω θκιό ιστοριούλλες με τους γιούες μου (εν ήπιαν πύραν ακόμα):

    1) Αγόρασα τους μιαν αμμοδόχον-τραπέζιν (ελλείψει κοντινής παραλίας) διότι γουστάρουν να νεκατώννουν τα χώματα. Ο όρος ήταν να παίζουν εντός της αμμοδόχου. Αλλά τζιείνοι εκουβαλήσαν μου κουππούθκια με άμμον πασ' τον (μαλακόν) καναπέν. Έβαλα τους της φωνές. Όταν με αρωτήσαν γιατί είπα τους "γιατί θέλω το σπίτι καθαρό"...
    2) Επαίζαμεν κιθαρέρο με έναν κολλητόν, που τυγχάνει να εν καθηγητής. Ήρτεν ο γιος ο ένας με έναν όφκιερον κουτίν χυμού τζιαι εζήτησεν μου να του το φουσκώσω να το πατήσει να σπάσει. Έκαμα του τη χάρη, χωρίς να μας δει ο κολλητός. Πατά το μωρό το χυμόν, σπάζει τζια κάτι σταγονούες πάσιν πάνω στον φίλον. "Ρε οϊ μες στο σπίτι"φωνάζει του μιτσή. Τζιαι σε μένα "εν εσείς που φταίτε, στέλλετε μου τους μετά σχολείον να τους κάμω τζιαι μάθημαν με έτσι κκελλέν"...

    Δίδαγμαν: ο περιορισμός της "ελευθερίας" αρκέφκει που τη νηπιακήν ηλικίαν (πριν εν αθθυμάσαι, εν καταλάβεις). Η δε εναλλακτική απάντηση (κατάργηση της οικογενειακής μονάδας) εν λύει κατά την άποψη μου το πρόβλημαν. Απλά αντικαθιστά το με άλλα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. όι εν μιλούμε για κατάργηση της οικογενειακής μονάδας καθόλου, απλα μιλούμε για καθαρά πρακτικά θέματα, αν θέλεις που αρχίζουν που τες επιλογές της οργανωσης του χρόνου...όι που την βρεφικήν ηλικία, αλλα τουλαχιστον που τα 4 χρόνια.

    ή αν θέλεις μιλουμε για μιαν κουλτουρα της καθημερινότητας. εαν ενα μωρό εσιει που νωρίς την επιλογή να δραστηριοποιείται κοινωνικά τζαι μορφωτικά χωρίς διακρίσεις, αλλα τζαι με ασφάλεια τζαι καλές προυποθέσεις.

    εννούμε χωρίς απαγόρευση δηλαδή!

    όταν μιλούμε για το δικαιωμα στην εκπαιδευση, εν λλιον δυσκολο μαλλον να κατανοήσουμεν το τι προδιαγραφές, επίπεδο, κοστος για ενα κράτος είναι να προσφέρει χωρίς διακριση αλλα τζαι χωρίς περιορισμό στην ποσοτητα ή στο ποτε θέλει ενας ανθρωπος να μαθει κάτι, η να συναγωνιστει σε κάτι ή να αποκτήσει ένα δευτερο ή ενα τριτο διπλωμα στη ζωή του κ.λ.π.

    ας πουμεν η δική μου εμπειρία που τα φοιτητικά μου χρόνια ήταν πως οι συμφοιτητές μου ενδιαφερουνταν παρα πολλά για τες επιδόσεις τους, για την καριέρα τους στο επάγγελμα τους κ.λ.π. ηταν αχόρταγοι να μαθαινουν πραματα...τζαι επίσης, η καθημερινότητα ήσιεν γεύση, είτε εμιλας με ενα φοιτητή είτε με μιαν κοτζιακαρη, οι ανθρωποι είχαν αναζητήσεις. Για την υπαρξη τους, για τα θκιαβαζματα τους, για το θέατρο που είδαν κ.λ.π

    εν ήταν ο νους τους ποτε εν να παντρεφτούν να πιάσιν το άουτι! :)


    Για το παραδειγμα που είπες, που εν πολλά καλό, συμφωνώ απόλυτα!
    δηλαδή η υστερία ειδικά των γεναικών με "την τάξη στο σπίτι" νομίζω χρίζει επειγουσας ψυχανάλυσης! :)

    ε καλαν κυρία μου, εν να καμεις το κοπελλούιν ποξιλλικιν γιατί εσιώνωσεν την κοκα κόλα χαμέ μες τη σάλα;;;

    τζαι υστερα να του φκαλεις τζαι μιαν πηχη γλώσσα πως εν αμπαλατος, εν εσιει ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ άσε που μπορει να μουρμουρας τζιόλας ότι επηρεν που τον τζείρην του!!! :)

    μα με ποσες ανοησίες δηλαδή πρεπει να μεγαλωσουν τουντα μωρά!!

    όσο για την άμμο...είσαι άρρωστος βαρωσιότης!! δαλιτης ιμίσιη μου!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Συνεχίστε να γράφετε να ανοίξουν τα μάθκια και τα αυτιά μας. Η συζήτηση φυσικά θα ήταν πιο ομορφη σε τραπέζι με κρασί κλπ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Κάτι για τραπέζι με κρασί έταξεν μας και καποιος άλλος...αλλα τελος πάντων...περιμένουμεν να συγκατανευσουν τζαι "τα άστρα"...:)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. stelios papalangi

    Εν ωραίες οι προσωπίκές ιστορίες... τζαι αν λάβεις υπόψιν τες λεπτομέριες της εμπειρίας - εν τζαι εν δύσκολο να καταλάβεις γιατί εφαίνουνταν ούλλα τόσον ωραία :-)..... Έχω μαζέψει τζαι γω διάφορες.... Σου διούν ένα εντελώς άλλο πρίσμα που μιαν οποιαδήποτε επιστημονική προσέγγιση. Βεβαίως αυτές που έχω ακούσει εγώ οδηγούν τζαι σε άλλα συμπεράσματα ;-)


    Φυσικά κάποια που τα χαρακτηριστικά που αναφέρεις (όπως π.χ. τη σεξουαλική απλευθέρωση) τα βρίσκεις εύκολα τζαι δυτικές (καπιταλιστικές) κοινωνίες, ενώ τη τυρανία της οικογένιας εν χαρακτηριστικό κυρίως της νότιας ευρώπης.... Όποταν η διαφορά στο θέμα σεξουαλικότητας / οικογένειας δεν μου φαίνεται να έγγυται στο οικονομικό σύστημα, αλλά μάλλον στις διαφορές βόρειας και νότιας ευρώπης.



    όσον για τη σύγχιση ελεύθεριας και κατανάλωση... χείμαρος.... ευγε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Να διευρύνουμε λλιον την κουβέντα για το θέμα της σεξουαλικότητας τζαι της ιδιοκτησίας ή της οικονομίας, πάλε μέσα που την εμπειρική οδο..

    καταρχήν μιλούμεν για μια κοινωνία, τζει που την πολυπολιτισμική, τζαι χωρίς λογοκρισία για τα "τοπικά" χαρακτηριστικά κάθε λαού ή τόπου...πιαε τωρά που ορθόδοξους, ως μουσουλμάνους, ως άθεους, ως βουδιστές...

    εν μιλούμε μονο για "ενα βορειο λαό"...

    τα τοπικα χαρακτηριστικά ήταν έντονα, σε διαβεβαιώ...δηλαδή, οι κοπέλες που ήταν αναγιωμενες στον νότο για παραδειγμα τζαι ήταν μουσουλμανες, εβιώναν τζαι καποιου είδους "απελευθερωσης" μετα τα 18 εξω που την οικογένεια, με ουλλα τα συνήθη χαρακτηριστικά, δηλαδή της υπερβολης σε μια φάση πας τη σεξουαλικότητα κ.λ.π

    τα τοπικα χαρακτηριστικά όμως εν ήταν δεσμευτικά με ευρυτερο τρόπο...δηλαδή ως προς το δικαιωμα της αυτονόμησης κάποιου ανθρωπου που τα όρια του τοπου ή της οικογενειας του...

    τουτον ήσιεν να κάμει κυρίως με το ότι που τα 18 ήσιεν ο ίδιος προσβαση στο δικαιωμα να εν αυτονομος, να ζει μονος του, να σπουδασει 15 χρονια, να δουλεψει κ.λ.π,εφοσον υπηρχεν η παροχή τουντου δικαιώματος, εν ηταν εξαρτωμενος ενας νεος που το τι θέλει ή τι δεν θέλει η οικογένεια...

    τα κριτήρια ήταν ο εαυτός του, οι επιδόσεις του, τζαι το γενικό μετρο στο οποίο εμπορουσεν να ανταποκριθεί το κρατος, για να υπαρχει μια ισομέρια στες υλικες διευκολίνσεις..

    το δευτερο εν ότι όντως η θέση των γυναικών ήταν παρα πολλα διαφορετική...εν τοσον αστεια η εικόνα που θελουν καποιοι να παραξουν, με τες δουλες φτωχες εργατριες για την σοβιετία τουλαχιστον...οι κοπελες ήταν τοσο φυσικά ισότιμες, στη συμπεριφορά, στην ανταγωνιστικότητα, στο φυσικό τουπε που είχαν, στο ότι "εν ηταν το αδυναμο φύλο" ουτε νοητικά, ουτε επιστημονικά, ουτε σεξουαλικά, ουτε καλλιτεχνικά, ουτε πουποτε!

    υπηρχεν ενας οριζοντας, πως να το πω;...μετα τα 18 η εννοια τους ήταν καθαρά να πετυχουν στον τομέα τους, υπηρχεν πολλή αμιλλα μες τα πανεπιστήμια, άρεσκεν τους να εχουν καλες επιδόσεις, ήταν καταξίωση να είσαι καλός επιστήμονας,ή καλός καλλιτεχνης, να φκαλλεις βιβλία να καμνεις ερευνες κ.λ.π

    δεν ήταν με το αχα βαχχα αν θα εβρουν δουλειαν! αλλα επροσπαθουσαν να πιασουν δουλειαν ας πουμεν στο καλυτερο κεντρο ερευνων, στο καλυτερο νοσοκομείο κ.λ.π.

    με λλια λογια, η σεξουαλικοτητα εν ησιεν να καμει με καμιαν εμπορευσιμη πλευρα της επιβιωσης...εν χρειαζεται να κατσω να λαλω ποση σχεση εσιει "η σεξουαλικότητα" στες δικές μας κοινωνιες για να επιβιώσεις...να μεν πουμε για τους γαμους, την προικα, τα "βιογραφικά", τα μμε κ.λ.π κ.λ.π

    νομίζω πως απλά, ήταν πιο ισορροπημένοι, γι αυτόν ήταν απελευθερωμένοι τζαι σεξουαλικά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. @Woofis
    Τούτον που λες έφερεν μου στον νου κάτι που τον Φουκώ. Αν θέλεις να πεις ότι δεν μπορούμε να είμαστεν ελέυθεροι και πάντα αναπόφευκτα,ιδίως σαν παιδιά, μεγαλώνουμε με περιορισμους και απαγορεύσεις, θα συμφωνήσω μερικώς. Συχνά θεωρούμεν ό,τι έχει να κάμει με κανόνες, πειθαρχία, 'υποταγή' σε κάποιον δάσκαλο, γονιό κτλ. (και γενικότερα την 'εξουσία') σαν αντίθετο προς την ελευθερία ενός ατόμου. Αλλά έχει σημασία τι είδους 'υποταγή' υπάρχει στην σχέση ένος παιδιού, μαθητή κτλ. Π.χ. Εν θεωρώ ότι το μοντέλο δάσκαλος-μαθητής/έδρα- θρανία είναι, αναγκαστικά, αρνητικά εξουσιαστικό (δαμέ είμαι ολντ σκουλ, προτιμώ 'αυστηρούς' δασκάλους). Τζιαι έρκουμε στον Φουκώ, που διακρίνει ένα μοντέλο/μηχανισμό εξουσίας το οποίο κυριαρχεί από τον Χριστιανισμό μέχρι σήμερα και αποκαλεί 'ποιμενικό' και διακρίνει επίσης και ένα άλλο, ασπούμε εληνορωμαικό. (Υποθέτω ότι σαν Κυπραίοι τα αγλικα σας εν καλά...γιατί βαρκούμε τωρά να μεταφράσω!)

    ''Second, it is a relationship that is not finalized, in the sense that when a Greek entrusted himself to a doctor or a philosopher, it was in order to arrive at a particul result. This result could be knowledge of a craft, or some kind of perfection, or acure, and obedience is only the necessary and not always agreeable route to this result. So in Greek obedience, or anyway in the fact that a Greek submits himself at a given moment to the will or orders of someone, there is always an objective – health, virtue,the truth – and an end, that is to say there will be a point when this relationship of obedience is suspended and even turned around. When one submits oneself to a philosophy professor, in Greece, it is in order to succeed in becoming master of oneself at a certain moment, that is to say to reverse this relationship of obedience and to become one’s own master.
    Now in Christian ['Pastoral'] obedience, there is no end, for what does Christian obedience lead to? It leads quite simply to obedience. One obeys in order to be obedient, in order to arrive at a state of obedience.''

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Παμεν αλλού τωρά...:)

    η εννοια της πειθαρχίας ή της αυστηρότητας εν εσιει να καμει ουτε με το "ποιμενικό" ουτε με το "ελληνορωμαικό"

    εσιει να καμει με θκυο αλλα στοιχεία.

    1. την πειθαρχία ως αποκτηση δεξιότητας του μαθητή να αυτοσυγκεντρώνεται, αφορα την μεθοδο της διδασκαλίας καθαρά.
    η πειθαρχία ως μεθοδος μπορεί να χρησιμοποιήσει τζαι "μη πειθαρχικούς τροπους" για να αποκτησει ο μαθητής αυτοσυγκεντρωση. μπορει να εν μια συνθεση μεθόδων.

    2. το κατα ποσον μετα το περας της διδασκαλίας η μαθηση υπηρετεί την υπακοή ή όχι εξαρτάται που τη θέση της μαθησης στην παραγωγή.

    αν υποθέσουμεν δηλαδη ότι ο Φουκώ δαμε εν υπερμαχος του "ελληνορωμαικού μοντελου", μολις ο μαθητής γινει εργαζόμενος, η συγκεκριμενη μάθηση θα παει περίπατο...γιατί θα υποταχθεί σε μιαν αλυσίδα που παραγοντες που καθιστουν την θέση του υποτελική. από το πως θα χρησιμοποιησει τις γνωσεις του, ως το ποσα περιθωρια έχει να τις πραγματωσει μεσα από εργα, ως το πόσο πρεπει να τες λογοκρίνει, ως το τι θα υπαρχει στην ζήτηση, ως το τι θα γραφει το προσωπικό του συμβόλαιο κ.λ.π

    καμια μεθοδος διδασκαλίας δεν είναι επαρκής να διασφαλίσει την ανεξαρτησία της μάθησης από την υποτέλεια!

    αυτό θα συμβει μονο σε μια περίπτωση. στην περίπτωση που η μάθηση δεν υπάγεται στους κανόνες της αγοράς και μόνο ή να μην υπάγεται στις αναγκες της παραγωγής.

    αν δηλαδή υποθέσουμε πως η μαθηση αφορα εναν ευρυτερο φασμα κοινωνικών σκιλς ή ακόμα τζαι κοινωνικού δικαιώματος.

    το να είσαι π.χ πολιτικός μηχανικός, αλλα να εσιεις δωρεάν μάθηση στο βιολί, το τενις, τζαι την ανθρωπολογία, η οποια μπορεί να εν το δευτερο πτυχιο σου, βαλλει την μαθηση σε αλλον πλαισιο.
    διότι το κρατος εν σου παραχωρεί τη γνωση για να φκαλει υπεραξία που σενα. απλα παραχωρεί σου τη γνωση.

    η οποια γνωση μπορεί να επιστρεψει στην κοινωνία ως κοινωνική οφέλεια με σιηλιους αλλους τροπους.

    όμως η εκπαιδευτική λογική εννεν εγκλωβισμενη στον "επαγγελματικό" προσανατολισμό.

    εν μαθαινω για να πουλήσω...

    εκτος αυτου του πλαισιου,νομίζω οι αναλυσεις περί εξουσιαστικών μηχανισμων/δασκαλων/ποιμνίων κ.λ.π εν κάπως ελλειπεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Επίσης, η μαθηση εν αφορα μονο το μοντελο "δασκαλος σοφός - μαθητής εν δυναμει σοφός" μεσα που μιαν διαλεκτική πνευματική ανταλλαγη.

    Μαθηση μπορει να ενι ενα ψυχρό εργαστηριο πειραματων...το οποίον ομως πρεπει να υπαρχει για να γίνεις εσύ πυρηνικός φυσικος...εν τζαι εν να γινείς πυρηνικος φυσικός με τους πλατωνικούς διαλόγους...:)

    ή μπορεί τους πλατωνικους διαλόγους να τους κάμεις....μεσα σε μια βιβλιοθήκη 10.000 τετραγωνικών χωρίς δάσκαλο...

    ποιος εν να σου εξασφαλίσει τουντη βιβλιοθήκη όμως;...ποιος εν να σου εξασφαλισει τον προπονητή να κάμεις πρωταθλητισμο, ποιος εν να σου εξασφαλισει την δασκάλα να γίνει πριμα μπαλαρίνα κ.λ.π κ.λ.π...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ''αυτό θα συμβει μονο σε μια περίπτωση. στην περίπτωση που η μάθηση δεν υπάγεται στους κανόνες της αγοράς και μόνο''

      Δεν διαφωνώ καθόλου. Εντός καπιταλισμού, ό,τι ανέφερα δεν μπορεί παρά να είναι 'φτανό' (ωραία λέξη). Αυτό που λέει ο Φουκώ είναι όμως μια ένδειξη για το πως μια σχέση εξουσίας (γιατί τέτοια είναι) μεταξύ παιδαγωγού-παιδίου, μαθητή κλπ (η οποία θα υπάρχει και στον κομμουνισμό, και καλά κάνει) δεν είναι αναπόφευκτα επιβλαβείς για την ελευθερία των δύο μερών.

      Διαγραφή
  21. οκ,κατανοητό, σε τουντη ολοκληρωμένη εκδοχή.

    για να το παρουμεν ακομα ενα βημα παρακατω, στην πραγματικότητα μια πενταετης φοιτηση, πρεπει να ενι μονο το ξεκινημα εαν το επιπεδο εν πραγματικά ψηλό...εκτός αν μιλούμεν για ψεκαστε, σκουπιστε τελειωσατε, νομπελ!

    οποτε αλλασσει η οπτική τζαι ηλικιακά...ωσπου να μαθεις την αλφαβήτα τζαι να μπεις στο ζουμι, σαν να τζαι αλλασουν τζαι οι ισορροπίες δασκαλου/μαθητή ηλικιακά...

    εκτος αν είσαι με τα μπουνια στην ανταγωνιστική κοινωνία τζαι ως τα 24 σου πρεπει να είσαι πρυτανης!! :)

    επειδη εν ψηλο το επιπεδο! όι πως εν ππασα-ππασα αλλα πρεπει να φκαλεις το υπερκερδος που ελεαμεν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή