19 (35)
Αν εκείνο που πρόεχει είναι η αξία της γνώσης - εξ άλλου μια ελκυστική φαντασίωση αξίζει όσο μια γνωστική σύλληψη, υπό την βασική προϋπόθεση, φυσικά, νάναι πιστευτή -, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι η ζωή χρειάζεται αυταπάτες, δηλαδή μη αλήθειες που θεωρούνται αλήθειες. Χρειάζεται κανείς την πίστη στην αλήθεια, αλλ΄αρκείται στην αυταπάτη. Τούτο σημαίνει ότι οι "αλήθειες" αποδεικνύονται δια των αποτελεσμάτων τους - όχι μέσω λογικών αποδείξεων, παρά μέσω αποδείξεων δύναμης [464]. Το Αληθές και το Αποτελεσματικό ταυτίζονται, κι ο άνθρωπος υποκλίνεται κ΄εδώ στη δύναμη. Πώς γίνεται λοιπόν, να αποδεικνύεται λογικά η αλήθεια; Ενώ κονταροκτυπιέται μια "αλήθεια" με μιαν άλλη "αλήθεια" αμφότερες θέλουν σύμμαχό τους τη σκέψη.
Ο αγώνας για μια θρησκευτική πεποίθηση, το πάθος [465] του μάχεσθαι γέννησε κάθε πραγματική τάση προς την αλήθεια: διαφορετικά, ο άνθρωπος δεν θα νοιαζόταν για καμμιά λογική αρχή...
Φρ. Νίτσε
Διόνυσος κατά Εσταυρωμένου
Δοκίμια και Σημειωματάρια (1869 - 1873)
[464]. Παύλος, Προς Κορινθίους Α΄, ΙΙ, 4
[465]. Ελληνικά στο κείμενο
Αν εκείνο που πρόεχει είναι η αξία της γνώσης - εξ άλλου μια ελκυστική φαντασίωση αξίζει όσο μια γνωστική σύλληψη, υπό την βασική προϋπόθεση, φυσικά, νάναι πιστευτή -, τότε αντιλαμβανόμαστε ότι η ζωή χρειάζεται αυταπάτες, δηλαδή μη αλήθειες που θεωρούνται αλήθειες. Χρειάζεται κανείς την πίστη στην αλήθεια, αλλ΄αρκείται στην αυταπάτη. Τούτο σημαίνει ότι οι "αλήθειες" αποδεικνύονται δια των αποτελεσμάτων τους - όχι μέσω λογικών αποδείξεων, παρά μέσω αποδείξεων δύναμης [464]. Το Αληθές και το Αποτελεσματικό ταυτίζονται, κι ο άνθρωπος υποκλίνεται κ΄εδώ στη δύναμη. Πώς γίνεται λοιπόν, να αποδεικνύεται λογικά η αλήθεια; Ενώ κονταροκτυπιέται μια "αλήθεια" με μιαν άλλη "αλήθεια" αμφότερες θέλουν σύμμαχό τους τη σκέψη.
Ο αγώνας για μια θρησκευτική πεποίθηση, το πάθος [465] του μάχεσθαι γέννησε κάθε πραγματική τάση προς την αλήθεια: διαφορετικά, ο άνθρωπος δεν θα νοιαζόταν για καμμιά λογική αρχή...
Φρ. Νίτσε
Διόνυσος κατά Εσταυρωμένου
Δοκίμια και Σημειωματάρια (1869 - 1873)
[464]. Παύλος, Προς Κορινθίους Α΄, ΙΙ, 4
[465]. Ελληνικά στο κείμενο
Ενώ κονταροκτυπιέται μια "αλήθεια" με μιαν άλλη "αλήθεια" αμφότερες θέλουν σύμμαχό τους τη σκέψη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜεγάλη κουβέντα!