Στον κύριο Αύγουστο Μπαγιόνα χρωστάω πάρα πολλά. Κυρίως πως με τίμησε με τη σκέψη και τη παρουσία του και την καθοδήγησή του. Ήταν καλό το δικό μου "ελληνικό ξύπνημα" με ατελείωτες ώρες συζητήσεων και μελέτης μαζί του. Νοιώθω πολύ τυχερή που τον γνώρισα και που ήμουν ένα κομμάτι της καθημερινότητάς του τα τελευταία χρόνια της ζωής του και ίσως ένας από τους ελάχιστους που εξακολουθούσαν να "τον κάνουν παρέα". Δεν ήταν πολύ "αρεστός και δημοφιλής" ο κύριος Αύγουστος Μπαγιόνας.
Θέλω να γνωρίσετε αυτό το δάσκαλο.
Αν κάτι κυριαρχεί λοιπόν είναι η υπονόμευση της φιλοσοφίας. Σε αυτή την κατεύθυνση, χαρακτηρίζοντας όλα τα θεμελιώδη προβλήματα της φιλοσοφίας ως ψευδοπροβλήματα, καταλήγουν και «αυστηρότερες» σχολές, όπως της αναλυτικής φιλοσοφίας ή της γλωσσικής φιλοσοφίας, που ισχυρίζεται ότι πάρα πολλές από τις προτάσεις που χρησιμοποιούμε δεν έχουν νόημα, ή ότι το νόημα τους ανάγεται στη χρήση τους μέσα στο πλαίσιο ενός συγκεκριμένου κώδικα.
Πρέπει μάλιστα να επισημάνω ότι δεν πρόκειται για τον παραδοσιακό αγνωστικισμό, ο οποίος προϋπήρχε των εν λόγω ρευμάτων, υποστηρίζοντας από τα αρχαία ακόμη χρόνια ότι αδυνατεί να διακρίνει την αλήθεια από την πλάνη. Σήμερα αυτό που κυριαρχεί είναι ότι δεν πρέπει να αναζητούμε την αλήθεια.
- Τα αίτια είναι πολλά και γενικότερα. Πέραν των κοινωνικών, είναι ο ανορθολογισμός του μεσοπολέμου και η φασιστική ιδεολογία που τροφοδοτήθηκε από τον Χάιντεγκερ, όσο κι αν οι οπαδοί του αντιμετωπίζουν σαν ύβρη και κατηγορία αυτό το γεγονός. Η φασιστική ιδεολογία δεν πέθανε μαζί με την ήττα του ναζισμού. Η καταδίκη της νοησιαρχίας, της συστηματικής σκέψης και του λογικού, όπως και η επιστροφή του μύθου, ακρογωνιαίοι λίθοι της φασιστικής ιδεολογίας, εξακολουθούν και επιβιώνουν μέχρι και τις μέρες μας. Αυτό το κλίμα προετοιμάστηκε και από το ρεύμα του πραγματισμού που εμφανίστηκε στις αγγλοσαξονικές χώρες, το οποίο, απλουστευμένα, αναγνωρίζει ως αλήθεια ότι μας εξυπηρετεί στην πράξη.
- Πριν ασχοληθούμε με την Αριστερά να επισημάνουμε ότι η σπουδή της φιλοσοφίας στη χώρα μας είναι πολύ περιορισμένη. Στα σχολεία για παράδειγμα διδάσκονται θρησκευτικά, όχι φιλοσοφία! Σε ότι αφορά την Αριστερά, πιστεύω ότι οι τραυματικές σχέσεις που έχει οφείλονται στο γεγονός ότι μπέρδεψε τη φιλοσοφία με τους φιλόσοφους. Και δεδομένου του γεγονότος ότι κατά την μεταπολιτευτική περίοδο οι περισσότεροι καθηγητές φιλοσοφίας στα πανεπιστήμια βρέθηκαν απολογούμενοι για την σχέση τους με την δικτατορία, επήλθε μια δυσπιστία της μεταδικτατορικής Αριστεράς απέναντι στη φιλοσοφία.
- Ποιο είναι το θεωρητικό περίγραμμα και τα συστατικά στοιχεία ενός συγχρόνου διαλεκτικού ορθολογισμού;
- Ο παλιότερος ορθολογισμός συνδεόταν με τα μαθηματικά. Ο Διαφωτισμός παραμέρισε αυτή την τάση και τόνισε ότι ορθολογισμός, σημαίνει τελειοποίηση της ανθρώπινης σκέψης, άρνηση της αυθεντίας, των προλήψεων και των δεισιδαιμονιών. Υποστήριξε την κριτική σκέψη γενικά και την κοινωνική οργάνωση που στηρίζεται στον ορθό λόγο. Έτσι ξεπεράστηκε η εξάρτηση του ορθολογισμού από τα μαθηματικά και την τυπική λογική.
Από εκεί και πέρα ο σύγχρονος διαλεκτικός ορθολογισμός πρέπει να αναγνωρίζει στην αληθινή γνώση την ιστορική και κοινωνική διάσταση. Να αναγνωρίζει την έννοια της ιστορικότητας. Δεύτερο χαρακτηριστικό του θα είναι η αναγνώριση του ρόλου των αντιφάσεων σε ότι αφορά την ιστορική και κοινωνική εξέλιξη και σε ότι αφορά την επιστημονική σκέψη. Για τον διαλεκτικό ορθολογισμό η επιστημονική σκέψη δεν μπορεί να είναι απαλλαγμένη από αντιφάσεις, κατηγορία, την οποία πρέπει να επισημάνουμε ότι ο παλιότερος ορθολογισμός την απεχθανόταν… Ένα άλλο στοιχείο του συγχρόνου ορθολογισμού (που είναι σε αντιδιαστολή με τον παλιότερο ορθολογισμό του Ντεκάρτ) αφορά την έννοια της ολότητας. Ότι δεν πρέπει να απομονώνουμε ορισμένα στοιχεία και να προσπαθούμε να τα κατανοήσουμε καθαυτά, αλλά πρέπει να τα συσχετίζουμε με την ενότητα στην οποία ανήκουν. Τέλος, σύγχρονος διαλεκτικός ορθολογισμός δεν εννοείται αποκομμένος από τις επιστήμες του ανθρώπου και τη φιλοσοφία.
- Δυστυχώς, οι ιδέες του Χάιντεγκερ, της αποδόμησης, της αναλυτικής φιλοσοφίας και της φιλοσοφίας των γλωσσικών νοημάτων που εισάγεται τώρα στη χώρα μας, είναι πολύ πιο πλατιά διαδεδομένες από τις μαρξιστικές ιδέες. Οφείλουμε βέβαια να αναγνωρίσουμε ότι σοβαρή μαρξιστική κριτική σε αυτές τις μηδενιστικές, αν όχι αντιδραστικές, θεωρίες δεν υπήρξε. Σε ότι αφορά τις επιστήμες όμως υπάρχει μία ικανοποιητική επιρροή του μαρξισμού. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να δηλώσουμε με σαφήνεια ότι ο μαρξισμός στον τόπο μας δεν αντιμετώπισε τα αντίπαλα ιδεολογικά ρεύματα όπως έπρεπε. Δεν αναπτύχθηκε ιδεολογική αντιπαράθεση, όπως έγινε, για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου μεταξύ Γληνού και Τσάτσου. Αξιοπερίεργο όμως είναι το γεγονός ότι και το ρεύμα του μηδενισμού δεν βρίσκεται σε καλύτερη κατάσταση. Η διαφορά είναι ότι αυτό το ρεύμα αναπαράγεται μαζικά στα πανεπιστήμια σήμερα, ενώ οι μαρξιστές επιστήμονες συστηματικά παραμερίζονται.
- Ναι φυσικά. Πάρτε για παράδειγμα τις θεωρίες για την εξέλιξη των πολιτισμών. Η αστική ιδεολογία, που δικαιολόγησε την αποικιοκρατία, ανέφερε ότι ο πολιτισμός της Δύσης ήταν ανώτερος των άλλων πολιτισμών. Απόψεις που υιοθετούσαν και οι θετικιστές. Μετά τον Μαρξ, αναπτύχθηκαν απόψεις, εμφανώς επηρεασμένες από τον μαρξισμό, παρότι μη μαρξιστικές, όπως του Λέβι Στρος, για παράδειγμα, στον αντίποδα των απολογητικών αποικιοκρατικών θεωριών που υποστήριζαν ότι δεν υπάρχουν ανώτεροι και κατώτεροι πολιτισμοί, αλλά απλά διαφορετικοί. Αν όμως χαρακτηρίσουμε τους ανθρωποφάγους, απλά διαφορετικούς, παύουμε να αναγνωρίζουμε τη σημασία της επιστήμης στην εξέλιξη των κοινωνιών. Κριτική επίσης του αστικού τρόπου σκέψης υπήρξε και στον ρομαντισμό. Το γεγονός όμως ότι μέσα από τα κείμενα τους οι αστοί προβάλλονταν σαν φιλισταίοι, άξεστοι και χοντράνθρωποι δεν ήταν αρκετό για να τους αποτρέψει από την αναπόληση του Μεσαίωνα. Ο ρομαντισμός ήταν ένα αντιδραστικό, αντεπαναστατικό, οπισθοδρομικό ρεύμα. Το ίδιο συνέβη και με τον Νίτσε. Παρότι ήταν φανατικός κριτικός της αστικής ιδεολογίας και ηθικής, παρότι ήταν πολέμιος του Βίσμαρκ έτρεφε βαθιά περιφρόνηση στα δημοκρατικά ιδανικά, τη δικαιοσύνη, την ισότητα, τον σοσιαλισμό. Πλευρές που δεν αναδεικνύονται απ’ όσους αναφέρονται στο έργο του. Χαρακτηριστικό παράδειγμα επίσης είναι η σχολή της αποδόμησης. Αυτές οι κριτικές πρέπει να προσεχτούν ιδιαίτερα από τους μαρξιστές, που πολλές φορές γοητεύονται από ένα λαμπερό περιτύλιγμα κριτικής μη δίνοντας τη δέουσα σημασία στην κατεύθυνση αυτής της κριτικής. Το ερώτημα λοιπόν είναι ποιο είναι το περιεχόμενο κάθε φορά της κριτικής…
- Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε την έννοια του οικονομικού σχηματισμού, καθώς έδωσε το έναυσμα για να γίνει αντιληπτός ο πυρήνας του ανθρώπινου πολιτισμού. Έχει λεχθεί ότι είναι η έννοια της πράξης, το σύνολο των ενεργειών, που είναι μία κατηγορία ευρύτερη από την εργασία. Δεν είμαι σίγουρος ότι αυτό αποτελεί το πιο επαναστατικό κεκτημένο του μαρξισμού, θα έλεγα, ίσως, ότι το επαναστατικό κεκτημένο έγκειται στη σημασία που απέδωσε ο Μαρξ στην έννοια της άρνησης στην κοινωνική και προσωπική εξέλιξη, στο ρόλο της αναμέτρησης και της πάλης. Πρόκειται για έννοιες που δεν είναι ειδικώς μαρξιστικές. Ξεκινούν από τον Ηράκλειτο και άλλους. Αλλά ο μαρξισμός πέτυχε την σύνδεση της έννοιας των αντιθέσεων με μια επιστημονική κοσμοαντίληψη, που ανέδειξε τη συμβολή της εργασίας και της πράξης στην μεταβολή της ανθρώπινης σκέψης και συνείδησης. Σε αυτή την άποψη στη Σοβιετική Ένωση, και όχι την Ακαδημία Επιστημών, υπήρξε συμβολή και κατατέθηκαν απόψεις που δεν μπορούν να ενταχθούν στο λεγόμενο σοβιετικό μαρξισμό.
*Όλη η αναφορά του Ε. Μπιτσάκη στον Α. Μπαγιόνα μπορεί να βρεθεί στην ΟΥΤΟΠΙΑ, της οποίας ο Μπαγιόνας υπήρξε πολύτιμος συνεργάτης
πηγή: Λέσχη
Θέλω να γνωρίσετε αυτό το δάσκαλο.
Αύγουστος Μπαγιόνας (1931-2005): Συνέντευξη στο ΠΡΙΝ από το 2002
Αναδημοσιεύουμε σήμερα μια σημαντική συνέντευξη που είχε παραχωρήσει ο Αύγουστος Μπαγιόνας στο Λεωνίδα Βατικιώτη για την εφημερίδα ΠΡΙΝ το 2002. Η συνέντευξη αναρτήθηκε στο νέο ιστολόγιο Κόκκινη Σημαία που οργανώνει μια πολύ σημαντική δουλειά ανάρτησης αρχειακού υλικού, προκειμένου να μπορεί να αξιοποιηθεί για μια μαζική διάδοση του μαχόμενου μαρξισμού. Οι παρεμβάσεις και τα έργα του Α. Μπαγιόνα αποτελούν μια πολύτιμη παρακαταθήκη για την ανάπτυξη του μαρξισμού σε μια εποχή μεγάλων δυνατοτήτων, αλλά και μεγάλης σύγχυσης. Μόλις μας δοθεί η δυνατότητα θα οργανώσουμε ένα μεγαλύτερο αφιέρωμα γύρω από τη ζωή και το έργο του. Ο Ε. Μπιτσάκης έγραφε λίγο μετά το θάνατο του φιλοσόφου: “Ο θάνατος του Μπαγιόνα πέρασε απαρατήρητος. Αν ήταν ποδοσφαιριστής ή τραγουδιστής τις πιάτσας, θα κηδευόταν δημοσία δαπάνη, τα ΜΜΕ θα έβρισκαν θέμα για φλυαρία, ίσως να τον εξέθεταν και σε λαϊκό προσκύνημα. Αλλά ο Μπαγιόνας ήταν φιλόσοφος και το χειρότερο, μαρξιστής. Ακόμα χειρότερο: Δεν ανήκει σε καμμιά από τις οργανώσεις ή τις παρέες της Αριστεράς. Και ξέρουμε πώς αυτές οι ιδεολογικές παρέες τα καταφέρνουν στη διαφήμιση”.*
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ – Έλλειμμα μαρξιστικής κριτικής
” (…) οι μαρξιστές πολλές φορές γοητεύονται από ένα λαμπερό περιτύλιγμα κριτικής μη δίνοντας τη δέουσα σημασία στην κατεύθυνση αυτής της κριτικής. Το ερώτημα λοιπόν είναι ποιο είναι το περιεχόμενο κάθε φορά της κριτικής”
- Ποια είναι η εικόνα της φιλοσοφικής σκέψης σήμερα;
- Η κυρίαρχη άποψη, ή αυτή που επίμονα καλλιεργείται και αναπαράγεται συντείνει στο θάνατο της φιλοσοφίας, θα σας εξηγήσω τι εννοώ. Η φιλοσοφία δεν είναι τίποτε περισσότερο από την αναζήτηση κριτηρίων που επιτρέπουν να διακρίνουμε την αλήθεια από την πλάνη και το ψεύδος. Παρότι ανέκαθεν υπήρχαν φιλόσοφοι που υποστήριζαν ότι δεν μπορεί να βρεθεί τέτοιο κριτήριο, όλοι στρέφονταν σε αυτή την κατεύθυνση. Μετά τον Χάιντεγκερ όμως, του οποίου το έργο επηρέασε αποφασιστικά την κατεύθυνση της σύγχρονης σκέψης, επικράτησε η άποψη ότι μία τέτοια αναζήτηση είναι περιττή αν όχι βλαβερή, γιατί η αλήθεια αποτελεί τυραννία και η αναζήτηση της ακόμη περιορίζει τους ορίζοντες μας. Συνεπώς, η φιλοσοφία δεν έχει λόγο ύπαρξης, συμφωνά με τη λογική αυτή, και υποκαθίσταται από το στοχασμό και τη σκέψη γενικά που θέτει απορίες, ερωτήματα κ.ο.κ. Εντελώς ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι και ο Χάιντεγκερ ο ίδιος δεν θεωρούσε τον εαυτό του φιλόσοφο, αλλά στοχαστή επειδή η φιλοσοφία σημαίνει πειθαρχία και συνεπάγεται δεσμεύσεις. Το ίδιο πράττουν και οι μαθητές του Χάιντεγκερ, όπως είναι ο Αξελός για παράδειγμα. Δεν χρησιμοποιούν τον όρο «φιλοσοφία», αλλά τον όρο «σκέψη», για να τονίσουν αυτή την άποψη που ισχυρίζεται ότι η αναζήτηση της αλήθειας είναι τυραννική και περιοριστική.
Αυτή η άποψη επηρέασε κι ευρύτερα τις επιστήμες. Ορισμένες ιστορικές σχολές υποστηρίζουν, για παράδειγμα, όχι απλώς ότι η ιστορική σκέψη δεν μπορεί να είναι αντικειμενική, αλλά τονίζουν ότι η αντικειμενικότητα είναι βλαβερή για την ιστορία ως επιστήμη γιατί η ιστορία πρέπει να χρησιμοποιεί πολλαπλότητα μεθόδων και να κινείται σε όλα τα επίπεδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι η σχολή των Ανάλ, που είναι κοινωνική ιστορία κατά κύριο λόγο και ιστορία του συλλογικού τρόπου σκέψης, του τρόπου ζωής κ.λ.π. Σύμφωνα με την άποψη τους, η αναζήτηση της αντικειμενικής ιστοριογραφίας ή της αντικειμενικότητας στην ιστορία περιορίζει τον ιστορικό ορίζοντα.
Πρέπει μάλιστα να επισημάνω ότι δεν πρόκειται για τον παραδοσιακό αγνωστικισμό, ο οποίος προϋπήρχε των εν λόγω ρευμάτων, υποστηρίζοντας από τα αρχαία ακόμη χρόνια ότι αδυνατεί να διακρίνει την αλήθεια από την πλάνη. Σήμερα αυτό που κυριαρχεί είναι ότι δεν πρέπει να αναζητούμε την αλήθεια.
- Τι προκάλεσε την ανάδειξη και την κυριαρχία αυτών των ρευμάτων;
- Η σχέση της Αριστεράς με τη φιλοσοφία πως μπορεί να χαρακτηριστεί;
- Ποιο είναι το θεωρητικό περίγραμμα και τα συστατικά στοιχεία ενός συγχρόνου διαλεκτικού ορθολογισμού;
- Ο παλιότερος ορθολογισμός συνδεόταν με τα μαθηματικά. Ο Διαφωτισμός παραμέρισε αυτή την τάση και τόνισε ότι ορθολογισμός, σημαίνει τελειοποίηση της ανθρώπινης σκέψης, άρνηση της αυθεντίας, των προλήψεων και των δεισιδαιμονιών. Υποστήριξε την κριτική σκέψη γενικά και την κοινωνική οργάνωση που στηρίζεται στον ορθό λόγο. Έτσι ξεπεράστηκε η εξάρτηση του ορθολογισμού από τα μαθηματικά και την τυπική λογική.
Από εκεί και πέρα ο σύγχρονος διαλεκτικός ορθολογισμός πρέπει να αναγνωρίζει στην αληθινή γνώση την ιστορική και κοινωνική διάσταση. Να αναγνωρίζει την έννοια της ιστορικότητας. Δεύτερο χαρακτηριστικό του θα είναι η αναγνώριση του ρόλου των αντιφάσεων σε ότι αφορά την ιστορική και κοινωνική εξέλιξη και σε ότι αφορά την επιστημονική σκέψη. Για τον διαλεκτικό ορθολογισμό η επιστημονική σκέψη δεν μπορεί να είναι απαλλαγμένη από αντιφάσεις, κατηγορία, την οποία πρέπει να επισημάνουμε ότι ο παλιότερος ορθολογισμός την απεχθανόταν… Ένα άλλο στοιχείο του συγχρόνου ορθολογισμού (που είναι σε αντιδιαστολή με τον παλιότερο ορθολογισμό του Ντεκάρτ) αφορά την έννοια της ολότητας. Ότι δεν πρέπει να απομονώνουμε ορισμένα στοιχεία και να προσπαθούμε να τα κατανοήσουμε καθαυτά, αλλά πρέπει να τα συσχετίζουμε με την ενότητα στην οποία ανήκουν. Τέλος, σύγχρονος διαλεκτικός ορθολογισμός δεν εννοείται αποκομμένος από τις επιστήμες του ανθρώπου και τη φιλοσοφία.
- Το επίπεδο ανάπτυξης των μαρξιστικών ιδεών σήμερα ανταποκρίνεται στην εξέλιξη των επιστημών και στο αίτημα της κοινωνικής αλλαγής;
- Μέσα στο ρεύμα της κριτικής της αστικής θεωρίας υπάρχουν αντεπαναστατικές θεωρίες;
- Υπάρχει επαναστατικό κεκτημένο στο μαρξισμό; Κι αν ναι, ποιο είναι;
*Όλη η αναφορά του Ε. Μπιτσάκη στον Α. Μπαγιόνα μπορεί να βρεθεί στην ΟΥΤΟΠΙΑ, της οποίας ο Μπαγιόνας υπήρξε πολύτιμος συνεργάτης
πηγή: Λέσχη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου