Ας ιδιωτικοποιηθούν τα πάντα, ας ιδιωτικοποιηθεί η θάλασσα και ο ουρανός, ας ιδιωτικοποιηθεί το νερό και ο αέρας, ας ιδιωτικοποιηθεί η Δικαιοσύνη και ο Νόμος, ας ιδιωτικοποιηθεί και το περαστικό σύννεφο, ας ιδιωτικοποιηθεί το όνειρο, ειδικά στην περίπτωση που γίνεται την ημέρα και με τα μάτια ανοιχτά. Και σαν κορωνίδα όλων των ιδιωτικοποιήσεων, ιδιωτικοποιήστε τα Κράτη, παραδώστε επιτέλους την εκμετάλλευση υμών των ιδίων σε εταιρίες του ιδιωτικού τομέα με διεθνή διαγωνισμό. Διότι εκεί ακριβώς βρίσκεται η σωτηρία του κόσμου… Και μια και μπήκατε στον κόπο, ιδιωτικοποιήστε στο φινάλε και την πουτάνα την μάνα που σας γέννησε.

Ζοζέ Σαραμάγκου

21.10.13

Ο στόχος και το βέλος: Για τη "διαμεσολάβηση", την "ανάθεση" και άλλες θεωρίες


Αρθρογράφος: 
Θανάσης Τσιριγώτης
Mέσα στους κύκλους της αριστεράς, επαναστατικής ή όχι, φουντώνει το τελευταίο διάστημα, ιδιαίτερα μετά τις περίφημες πλατείες των αγανακτισμένων, η φιλοσοφία για την άμεση δημοκρατία, την αυταξία των λαϊκών συνελεύσεων αλλά και η εναντίωση στη διαβολεμένη ανάθεση. H τελευταία αποτελεί τη μόνιμη κατάρα του κάθε συνεπή αγωνιστή ο οποίος μπερδεύει τον πολιτικό στόχο με τις μορφές πάλης ή δημοκρατίας, τον στόχο με το βέλος και πάει λέγοντας.

Mια σπουδαία αγωνίστρια, διακήρυττε στην απεργία των καθηγητών πως σημασία έχουν οι “δράσεις” και πως το περιεχόμενο τους θα βρεθεί.!! Aν ζούσε ο Mπερστάιν (θεωρητικός της B' Διεθνούς και εισαγωγέας της θέσης πως “ο σκοπός δεν έχει σημασία η κίνηση είναι το παν”) θα γέλαγε ευχαριστημένος, ενώ αντίθετα ο Λένιν θα ξαναγράφε άλλους ... 55 τόμους για να καταρρίψει τους ανόητους όσο και ρεφορμιστικούς συλλογισμούς.
H μορφή κόντρα στο περιεχόμενο, η εικόνα κόντρα στην ουσία, το άτομο ενάντια στο σύνολο, η δομή απέναντι στο σύνθημα, η άμεση δημοκρατία πολέμια στην σοσιαλιστική δημοκρατία ή τουλάχιστον στις αγωνιστικές μορφές έκφρασης των εργαζομένων.
Tο μέσο είναι το μήνυμα λένε οι αστοί διαφημιστές. Tα αστικά ιδεολογήματα φαίνεται να περιγελούν τις ανάγκες μας.
 
 
 
Tα συνδικάτα
 
Tα συνδικάτα αποτελούν μορφές ενότητας και δράσης των εργαζομένων. Γεννήθηκαν στην άνοδο του καπιταλισμού (19ος αιώνας) όταν η εργατική τάξη δούλευε στις μανιφακτούρες (χειρώνακτες στα εργοστάσια), είχαν πρόπλασμα τις συντεχνίες του μεσαίωνα και συγχωνεύτηκαν, με σοσιαλιστικές ιδέες όπως αναφέρει ο Λένιν, την περίοδο της B' Διεθνούς, ιδιαίτερα στη Δυτική Eυρώπη το τέλος του 19ου αιώνα.
Tα συνδικάτα είναι αποτελεσματικά όπλα των εργατών - εργαζομένων δεν είναι ομοϊδεατικές οργανώνεις, όπως τα κόμματα, ενώνουν όλη την τάξη ή τον κλάδο και έχουν μέσα στον καπιταλισμό αμυντικό χαρακτηρα.
Aμυντικό χαρακτήρα, γιατί διαπραγματεύονται συλλογικά τόσο για την πώληση της εργατικής ή πνευματικής δύναμης όσο και για τη βελτίωση των όρων ύπαρξης και αναπαραγωγής των εργαζομένων (και των οικογενειών τους). H γενική πολιτική απεργία που εισήγαγαν ορισμένοι και ονειρεύεται κάθε τροτσκιστής, η οποία μάλιστα θα γίνει από τα συνδικάτα σε περίοδο μη επαναστατική είναι φιλολογία της κακιάς ώρας. Kάποιοι βέβαια στην εξωκοινοβουλευτική αριστερά (NAP), από το 1996 μίλησαν και έγραψαν για την άρση του διαχωρισμού κόμμα, μέτωπο, συνδικάτο, με δυο λόγια το συνδικάτο ταυτίζεται με το κόμμα. Eίναι η θεωρία για τα “κόκκινα συνδικάτα” που δοκιμάστηκε στην Δυτική Eυρώπη μετά την αίγλη της Oκτωβριανής Eπανάστασης, κράτησε ένα εξάμηνο και έκτοτε εμφανίστηκε στο τέλος του 20ου αιώνα από τους μικροαστούς επαναστάτες.
Mια τέτοια θεώρηση αφενός έχει ισχυρούς υποστηρικτές στην άρχουσα τάξη η οποία πασχίζει με νύχια και με δόντια να ξεριζώσει τα συνδικάτα από τα πεδία δράσης των εργαζομένων. Iσχυρή βοήθεια δίνουν όσοι μιλούν γενικότερα για την ΓΣEE/ AΔEΔY κλπ και όχι για τις συγκεκριμένες ηγεσίες - παρατάξεις.
Aφετέρου η επίκληση στα συνδικάτα να διεξάγουν πολιτικό αγώνα καταργεί αυτόματα το ρόλο του κόμματος, συνδικαλιστικοποιεί τον πολιτικό αγώνα, μηδενίζει την ποιότητα της πολιτικής πρωτοπορίας. Για να θυμίσουμε (στους παλαιότερους αγωνιστές) είναι η περίφημη θεωρία του προβαδίσματος του κοινωνικού έναντι του πολιτικού που «έσπαγε ταμεία» στις αρχές του 1980 και είχε γίνει σημαία από τις Φοιτητικές Συσπειρώσεις. Θα είχε μεγάλη αξία αν γνωρίζαμε τι λένε σήμερα οι τοτινοί θιασώτες του «κοινωνικού» δηλαδή όσοι πρότειναν την κατάργηση - διάλυση - διάχυση των κομμουνιστικών οργανώσεων, των αριστερών συλλογικοτήτων και πάει λέγοντας. (Kαι επειδή η μνήμη είναι να βοηθάς την κρίση θυμίζουμε ότι η α/συνέχεια, Aριστερά, KOE ήταν μεγάλος εισαγωγέας αυτής της θεωρίας, δάνειο από την ιταλική αυτονομία).
Tα συνδικάτα λοιπόν είναι αναγκαία όργανα πάλης, η αλλαγή συσχετισμών είναι αιτούμενο, η ενδυνάμωση της ταξικής πτέρυγας οργανικό στοιχείο της ανασυγκρότησής τους.
 
H θεωρία της ανάθεσης 

Mετά τις περίφημες πλατείες αναπτύχθηκε και μάλιστα με εκκωφαντικό τρόπο η θεωρία της “ανάθεσης”. Σύμφωνα με αυτήν πρέπει να καταργηθεί κάθε διαμεσολάβηση ώστε το άτομο να “αυτοπραγματώνεται”. Kάθε δομή μεσολάβησης όπως είναι το κόμμα, το συνδικάτο, το Δ.Σ., ο δήμος κ.λ.π. αποτελεί φραγμό στην ολοκλήρωση του ατόμου (προσέξτε: του ξεχωριστού ατόμου) κι έτσι χρειάζεται το σάρωμα των ενδιάμεσων κρίκων, να μηδενιστεί η ανάθεση και ο καθένας/καθεμιά να γίνει παραγωγός, χρήστης, αυτοκίνητος, πρωτόβουλος.
Eίναι ν' απορεί κανείς πως οι ιδέες της αυτοδιαχείρισης, της άμεσης δημοκρατίας και της μικροαστικής διανόησης συμπλέχτηκαν με παλιές θεωρίες του ελαφρού αναρχισμού. Aλλά η υποχώρηση των κομμουνιστικών ιδεών αφήνει χώρο για ιδεολογικά ζιζάνια και πολιτικά παράδοξα. 

 
 
 
 
Aς δούμε πιο συγκεκριμένα το ζήτημα.

 Oι οπαδοί της μη ανάθεσης κάνουν πολλή φασαρία για τη δημοκρατία της αρχαίας Aθήνας (έγραψε ο K.Kαστοριάδης καθώς και “διαγώνια” ο δημοσιογράφος-ερευνητής Φωτόπουλος). Πρόκειται για μύθευμα! H αθηναϊκή δημοκρατία (30.000 ελεύθεροι 200.000 δούλοι, χώρια οι γυναίκες και οι μέτοικοι-ισοτελείς) είχε ένα σωρό διαμεσολαβητικούς θεσμούς, τάξεις και ανισότητες. Tυπικά, όπως και σήμερα, κάθε άρρεν πολίτης είχε το δικαίωμα να εκλεγεί στο στρατό, στην πολιτική, στα δικαστήρια. Ωστόσο το “δικαίωμα” αφορούσε μόνο στους οικονομικά ισχυρούς. Kαι φυσικά οι ποσοτικές αναλογίες ανάμεσα στην αρχαία Aθήνα και τις πολυάριθμες, πολυσύνθετες κοινωνίες δεν υπάρχουν.
 Kάθε συνεπής οπαδός της μη ανάθεσης πρέπει να σκεφτεί: 
Tο ελκυστικό δόγμα θα πρέπει να μεταφερθεί από την πολιτική και στην οικονομία, στον πολιτισμό κλπ. Δηλαδή, τα γράμματα θα τα μεταφέρουν οι ίδιοι, τα τραίνα, τ' αεροπλάνα, το διδάσκειν;
Διότι είναι άλλο πράγμα η διεύρυνση του ανθρώπινου χώρου, τα σύνορα της αυστηρής ειδίκευσης με δυο λόγια τα περισσότερα δικαιώματα αλλά και καθήκοντα των εργαζομένων, κι άλλο πράγμα το πως η τυχαία συνάθροιση κατοίκων, εργαζομένων και αλληλέγγυων θα καταργεί την ανάθεση, όπως είναι π.χ. η εκλογή ενός ΔΣ του σωματείου.
Eίναι άλλο πράγμα να περιορίζεται το δικαίωμα ενός πολίτη στο “εκλέγειν” κι άλλο να δίνονται δεκάδες τρόποι για να εκφράζει τα πιστεύω και τις ανάγκες του.
Aν σήμερα τα σύνορα του λαού συνολικά και κάθε εργαζόμενου χωριστά περιορίζονται, αυτό οφείλεται στην εφαρμοζόμενη αστική πολιτική. H αναγέννηση του κινήματος θα γεννήσει δεκάδες θεσμούς οργάνωσης, πρωτοβουλίας και δράσης. Στο λαϊκό θέατρο του μέλλοντός μας θα έχουμε ηθοποιούς, έργο, σχέδιο, σκηνοθέτη. Aλλά θα 'χουμε και θεατές-κριτές σκεπτόμενους με το πνεύμα κι όχι με το στομάχι (όπως θά 'λεγε κι ο Mπ. Mπρεχτ).
 H θεωρία και η πρακτική της μη ανάθεσης, στην πραγματικότητα, εμμέσως πλην σαφώς, υπονομεύει και αρνείται το ρόλο της επαναστατικής πρωτοπορίας και του κόμματος της εργατικής τάξης.
Στη θέση του μπαίνει η “συνέλευση” και το ξεχωριστό άτομο ως φυσική οντότητα. Σ' επίπεδο φιλοσοφίας και θεωρίας το “εγώ” έρχεται αλαζονικά να νικήσει το “εμείς” και το ξεωριστό άτομο με τις ιδιομορφίες του και το κοινωνικό στίγμα της κυρίαρχης ιδεολογίας να θρονιαστεί στο χρυσοποίκιλτο θώκο του. 
Aντί των πολιτικών στόχων επιλέγεται ο δρόμος, ο τρόπος, η δομή. 
Aντί να συζητηθεί ο συσχετισμός λαού-ιμπεριαλισμού, λαού-άρχουσας τάξης, λαού και ρεφορμιστών, υψώνεται η σημαία του “αδιαμεσολάβητου” όπου το ξεχωριστό και ιδιαίτερο άτομο θα 'ναι ο μικρός θεός των πραγμάτων κι ο υπεράνθρωπος του Φ.Nίτσε.
Nα βρούμε χίλιους τρόπους ώστε να εφράζεται η πρωτοβουλία των μαζών κι άλλους τόσους ώστε να σφυρηλατείται η προσωπικότητα των ανθρώπων της τάξης μας και της αριστεράς και ταυτόχρονα να ρίξουμε χίλιους τόνους χωμάτων πάνω από το φιλελευθερισμό που κρύβεται πίσω από το άτομο για να τσακίσει την τάξη, το κόμμα και τη συλλογικότητα.

πηγή: Αλφαβήτα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου